fredag 6 juli 2012

Utveckling av hållbar turism i Bohuslän


Bohuslän får 12 miljoner för att utveckla hållbar turism. Gunilla Mitchell, Västsvenska turistrådet, tror på ökad samverkan för turism hela året.



- Fantastiskt roligt att vi blivit utvalda och är med i denna satsning från Tillväxtverket, säger en mycket nöjd Gunilla Mitchell, vd Västsvenska turistrådet.
Turistrådet i Västsverige ska fullfölja inriktningen sedan ett och ett halvt år tillbaka. Det handlar om att stärka den västsvenska besöksnäringen och göra det på ett hållbart sätt. Detta som en del i ett större projekt för hela Sverige fram till 2020 med Tillväxtverket som beställare. Projektets mål är att svensk turism 2020 ska omsätta 500 miljarder kronor och sysselsätta 300 000 personer, dubbelt så många som i dag. I fjol bidrog utländska turisterna med 87 miljarder kronor i exportintäkter, vilket är mer än dubbelt så mycket som år 2000.
Gunilla Mitchell vill sätta fokus på samverkan inom turistnäringen. Det gäller att både offentliga och privata aktörer går samman, river hinder och gränser som begränsar utvecklingen inom branschen. Att inte bara se till sig själv, utan gå samman med andra.
Det gäller att ta av sig solglasögonen, menar Gunilla Mitchell, för att utveckla en turism som lockar varje dag på året. Och då handlar det inte bara om att förlänga sommarsäsongen. Snarare om produktutveckling med nya paket, som kan ge dragkraft.

NetOnNet
För det finns en potential för en turism i Bohuslän. Miljoner européer som ännu inte upptäckt havet, klipporna och upplevelser i landskapet. Men det är inget som säljer sig självt.
- På två timmar kan 100 miljoner nå Bohuslän, med 80 direktlinjer varje dag året om. Och då talar vi inte om bilturismen på sommaren, utan om färjor och flyg. Där kan vi skapa tillväxt om många går samman.
Det handlar om att gemensamt marknadsföra Bohuslän och skapa en tydlig rollfördelning mellan olika aktörer, såväl privata som offentliga. Att man drar åt samma håll.
Gunilla Mitchell tror att koncentrationen och tydligheten inom den västsvenska turistnäringen är A och O för att lyckas, en stor utmaning för framtiden. Så en del av Tillväxtverkets miljoner kommer att gå till samverkan och marknadsföring – med målet hållbar turism året om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar